Dziś poruszymy bardzo ważną ale niestety często zaniedbywaną sprawę ☹️ czyli 👉 picie wody 💦 🙃
Na początek kilka faktów: 👇🧐
☑️Woda jest głównym składnikiem organizmu. Może stanowić 45-75% masy ciała, u dorosłego człowieka jej udział sięga ok.60% (u kobiet trochę mniej). Można stwierdzić, że jest w pewnym sensie materiałem budulcowym. Ponadto stanowi środowisko dla wszystkich procesów życiowych w organizmie oraz jest substratem wielu reakcji biochemicznych. Woda jest również niezbędna do prawidłowego przebiegu procesów trawienia: formowania kęsów pożywienia, przesuwania treści pokarmowej wzdłuż przewodu pokarmowego, właściwego działania enzymów trawiennych. Pełni też rolę zabezpieczającą i zwilżającą oraz ochronną np. dla gałki ocznej.
💧 Aby nasz organizm działał sprawnie, zawartość wody w organizmie człowieka musi być utrzymana na stałym poziomie. Oznacza to, że powinniśmy przyjmować tyle wody w ciągu dnia ile jej wydalamy. Średnio jest to 2,8 litra na dobę.
💧 Źródłem wody dla organizmu są przede wszystkim napoje. Powinniśmy wypijać minimum 1,5l wody dziennie. Najlepiej wybierać wodę zmineralizowaną, która dostarczy również niezbędnych pierwiastków dla naszego organizmu. Słodkie napoje szczególnie w upalne dni nie ugaszą pragnienia, lecz tylko je nasilą.
Pewnych ilości wody dostarcza też pożywienie o konsystencji stałej:
warzywa i owoce – do 95%
mięso – ok.70%
pieczywo – 40%
Oleje roślinne i cukier prawie wcale nie zawierają wody.
💧 Woda wytwarza się także w organizmie w wyniku katabolizmu składników energetycznych czyli z glukozy, kwasu palmitynowego i albumin. Średnio najwięcej wody powstaje podczas utleniania tłuszczów.
💧 Co się dzieje gdy pijemy zbyt mało❓
Jeśli nasz organizm nie otrzyma odpowiedniej ilości wody, dochodzi najpierw do zmniejszenia objętości osocza, wzrostu stężenia w nim sodu i zwiększenia osmolarności, czyli prościej mówiąc do odwodnienia, którego objawami są:
👉 pragnienie
👉 zmniejszone wydzielanie śliny i wysychanie jamy ustnej
👉 rozdrażnienie
👉 bezsenność
👉 zaczerwienienie skóry
👉 utrata apetytu
👉 zaburzenia koncentracji
💧 Zbyt mała podaż płynów ogranicza także ilość wydalanego potu, co może być bardzo niebezpieczne podczas występowania wysokich temperatur i prowadzić do przegrzania organizmu. Dlatego o odpowiednie nawodnienie trzeba zadbać szczególnie w lato oraz podczas wykonywania wysiłku fizycznego.
Dlatego koniecznie pamiętajmy o picu wody! Na zdrowie
https://www.naturalnosci.pl/category/?q=woda+mineralna#top